SJÖFYLLERILAGEN

Det finns lika många tycken om sjöfyllerilagen som det finns skeppare. Själv har jag vacklat mellan att inte, kanske eller delvis tycka om den. Men nu har den landat och varit bruk ett tag och med det har jag iaf vänt och vridit på vad den egentligen innebär.

Min ståndpunkt är att den inte skapade något nytt gällande en befälhavares skyldighet vid ansvaret att framföra sitt fartyg, den är mer en förtydligande. Innan den senaste sjöfyllerilagen kom i lagakraft så var det även då olagligt att framföra sitt fartyg berusad.

Sedan kan man diskutera gränsen 0,2 promille är den rätta eller om man skulle gått i samma linje som EU med en gräns på 0,5.

När det gäller att kunna mäta effekten nu och även senare kommer vara svår. Visst finns det statistik före och efter om hur många som omkommer med alkohol i blodet på sjön. Men alla de fall som ej en person omkom eller alla dom fall som ej rapporteras in, finns inte eller är svåra att tyda i statistiken.

Det man ej skall glömma att även dessa fall belastar samhället och med det även oss som medborgare i form av sjukvårdskostnader, saneringskostnader, högre försäkringspremier, sorg för de inblandade mm.

Att många har noterat och det även mig själv, är att fritidsbåttrafiken har ”synligt” minskat helger och kvällar. Vilket är beklagligt och drabbar en levandeskärgård (krogar, värdshus, bensinmackar etc.). I mitt tycke så är vi mitt i en övergångsperiod och vi måste lära oss att leva med det, tills vi accepterar ett ändrat beteende av oss. I Finland där liknande lag finns, är den i hög grad accepterad ”tillräckligt många får hålla sig nyktra för att kunna ta båten hem på ett säkert sätt”. Sedan tror jag att det finns en stor bekvämlighet i att det alltid har varit en självutnämnd självklar ”skeppare” i var familj, vilket gör att övriga familjemedlemmar ej har sett behovet eller velat skaffa sig kompetensen att även kunna föra båten fram. Låt nu dessa familjemedlemmar ta steget fram att ta tag i rodret och skaffa sig en kompetens. Med det kan man turas om vem som skall vara nykter, samt att vi får en ökad säkerhet på sjön och med det mer glädje.